Ryanair dreigt tickets te annuleren twee weken voor vertrek op Zaventem. Mag dat wel?

By 12 februari 2017 reizen, Ryanair, Zaventem

Ryanair-topman Michael O’Leary dreigt ermee om vluchten die nu al geboekt zijn te annuleren als er geen oplossing komt voor de geluidsnormen op Brussels Airport. “Perfect legaal”, zeggen experts. “Tot twee weken voor vertrek komt Ryanair er vanaf met enkel de terugbetaling van de ticketkosten.”

Gisteren raakte bekend dat Ryanair weliswaar zijn 14 verbindingen voor komende zomer vanuit Zaventem behoudt, maar niet meer zal uitbreiden, zolang de geluidskwestie op en rond Zaventem niet opgelost geraakt. “Nu al verschuiven wij alle vertrekken tot na 7 uur ‘s morgens , maar vanaf maart zal er geen ruimte meer zijn voor alle vluchten”, aldus O’Leary. “Dus zullen wij verplicht worden om vluchten te schrappen. En wij niet alleen, ook andere airlines houden met dat scenario rekening. Geen enkele luchtvaartmaatschappij wil immers hoge geluidsboetes betalen. Wij kunnen en zullen dus vluchten schrappen. De passagiers moeten beseffen dat er een groot risico bestaat voor hun geboekte vluchten en vakantie.”

Naar Charleroi

“O’Leary kan dat perfect doen”, zegt reisexpert Ivo Van de Velde. “Ryanair mag inderdaad tot twee weken voor vertrek eenzijdig een vlucht annuleren op voorwaarde dat het de ticketkosten terugbetaalt, maar zonder een bijkomende schadevergoeding aan de passagier. De luchtvaartmaatschappij kan de passagier ook een alternatief voorstellen, zoals vertrek op een latere datum. Het staat de passagier echter vrij om hierop in te gaan. Gaat hij hiermee niet akkoord, dan moet de luchtvaartmaatschappij ook in dit geval het ticket volledig terugbetalen. Ryanair kan ook zijn klanten voorstellen om in plaats van op Zaventem op Charleroi te vertrekken en hun ticket om te boeken. Maar dan is de luchtvaartmaatschappij wel verplicht om de verplaatsingskosten te betalen van Zaventem naar Charleroi en terug.”
Schadeclaim
Anders wordt het wanneer Ryanair een vlucht annuleert binnen de 14 dagen voor de afreisdatum. “Dan moet de luchtvaartmaatschappij een alternatief voorstellen, zoals een vlucht op een latere datum”, vervolgt Van de Velde. “Ga je hier echter niet mee akkoord, dan heb je ook nu weer het recht om het volledige bedrag van het ticket terug te eisen en kan je bovendien aanspraak maken op een vaste schadevergoeding, gaande van 125 tot 600 euro. Dat bedrag hangt af van de afstand van de vlucht en hoeveel uren verschil er zitten tussen het oorspronkelijke en het werkelijke tijdstip van aankomst. Wie kan bewijzen dat hij schade heeft geleden door de annulering kan ook nog eens een extra schadeclaim indienen. Dat geldt bijvoorbeeld voor zakenreizigers die door de wijziging in vluchturen een belangrijke afspraak hebben gemist.”

Bron: HLN.BE

Leave a Reply